Merzbild Kijkduin 1923, gemengde techniek op hout

Kurt Schwitters (2)

 Nee, het thema van de Kurt Schwitters tentoonstelling 'Schwitters de netwerker' was geen goed idee. Een eigentijds begrip, dat verwarring zaait en teveel bijzaken overhoop haalt. Hij ging rond door Europa, met in z'n bagage een petroleumstel en een zak aardappelen, want geld had hij niet.

 Schwitters (1887-1948) werd beïnvloed door werk van anderen zoals iedereen, maar wat overblijft is toch het eigene. Ook in geschrifte. Maar van zijn denkwereld is in Boijmans amper iets te zien, van zijn klankpoëzie nauwelijks iets te horen. Wat is dat eigene? Liefst zie ik - behalve z'n onnavolgbare gedichten en korte teksten - zijn liefde voor materiaal. Alle soorten, Schwitters was een heel vroege van-straat-opraper. In 1918, de naoorlogse tijd van armoe en 'kolennood' werd weinig weggegooid, toch vond hij gebruikte stukjes ijzer, hout of papier voor collages.

 Later liep achter hem een werkstudent met een rugzak om grotere vondsten voor zijn MERZ-bau mee te voeren. Eens bood een vriend aan zijn koffer te dragen, dat viel lelijk tegen. Loodzwaar.Op de ''Hollandse veldtocht'' van DADA ontpopte hij zich tijdens logeren in Kijkduin als een strandjutter. Het resultaat hangt in Rotterdam.Hou de van-straat-oprapers in ere!ps. MERZ was de afgeknipte helft van het woord KOMMERZ, het betekent niets.