colberts met de dubbele split in Japan
het raadsel
nog 'n colbert. twee opgerolde documenten in de zakken. en dan.

Paulien Oltheten (1)

 Haar boek 'Theorie van de straat' (2007) werd in liefhebberskring een classic.Ze maakt niet alleen foto's, ze denkt er hardop bij, in handgeschreven teksten en schetsjes.Wat haar kennelijk dwarszit is hoe je je kunst moet laten zien. Nu was ik - net op tijd, 9 juni is het weer voorbij - in het café van De Balie in Amsterdam. Waar nieuwe foto's van haar hangen. Aan de muur, maar Paulien gaat verder. Op de bladen van verscheidene tafeltjes heeft ze foto's en kladjes uitgestrooid en daar doorschijnend plastic overheen geplakt. Zodat je af en toe een bezoeker moet vragen z'n espresso wat te verschuiven, of de suikerstrooier te verzetten. Of gewoon moet wachten tot zo'n tafeltje vrij is.

 Nu die ene foto. Gemaakt in Japan, want daar werkte ze een tijdje.
De dubbele split in colbertjasjes zit me al dwars sinds ik de politici Jozias van Aartsen en Robin Cook er eens allebei mee zag rondlopen. Parmantige kereltjes met dikke billen.
Hoe werkt zoiets? Door dikke billen - zag ik bij forse dames - gaat een split wijken of uitstaan. En zo'n dubbele split moet dan kennelijk 'afkleden'. Of? Hm. Ik denk altijd, afkleden maakt het erger.
Paulien Oltheten betrekt de kijkers in de raadselen die het straatbeeld haar opgeeft. Dit raadsel zet zich voort. Op één van de tafeltjes ligt een foto waarop je ziet hoe een derde Japanner de split van de rechterman optilt. Zit hij in Pauline's complot? Of is hij een toeschouwer net als zij.
Er is veel dat we nooit zullen weten.

Zaterdag tegen twaalven in de weekendeditie van de Avonden. meer.