Riemenschneider - Treurende Maria (Mainfränkisches Museum, Würzburg, 1505)

Gestalten en gezichten (2)

 Er is een gezichtstype dat ik hier in Würzburg steeds weer tegenkom: vrouwen met amandelvormige ogen, en daarbij een aanzet tot ‘wallen’ die over de boven-oogleden heen komen.Ik durfde er nog geen te fotograferen.

 Vandaag was Riemenschneider-dag. Tilman Riemenschneider (ong. 1460-1531), was de grootste Middeleeuwse beeldsnijder van Würzburg en wieweet de rest van de wereld. Boven de stad, tussen de wijngaarden, ligt de vesting Marienberg, met daarin het Mainfränkisches Museum, dat de grote collectie heeft van deze laatgotische beeldhouwer (steen en hout). Würzburg - oude bisschopszetel - ligt in Beieren maar is liever ‘Frankisch’. Toch een graadje sjieker.

 In München zag ik al Riemenschneiders Bewening, vanmiddag tientallen andere. Hij is de meester van de naar binnen gekeerde blik. Waarin vrouwen de mannen nog overtreffen.Lange schedels en ja, amandelvormige ogen. Met die wallen, of een aanzet ertoe. Wat ze ook bezielt, die figuren van steen of hout, je herkent hun blik. Dit zijn geen heiligen meer uit een vaststaand pakket, dit zijn mensen, wakker geworden in een wereld die ze tomeloos zwaar valt. Vandaag ook werd me het geheim van Maria’s ‘luistertrompet’ (zie gisteren) aangereikt Wat Riemenschneider op de gevel van de Mariakapel laat zien is het idee van de ‘conceptio per aurem’, zeg de audioconceptie, het zwanger worden via het oor.Zo wordt het Jezuskind moeder Maria als het ware door God ingeblazen. Wonderlijk. Enne, hoe zou dat wel aangevoeld hebben? Niet onprettig, raad ik.ps. De onderste foto werd - als vaak - door glas heen gemaakt.

Tags: