Casanova

 Blijft voor mij het raadsel onder de Fellini-films. Hij tekende een contract zonder Casanova's Levensgeschiedenis gelezen te hebben. Toen hij dat deed beviel het hem allerminst:

 'De Italiaanse man op z'n treurigst: een lafaard, en fascist. Immers, wat is fascisme anders dan verlate puberteit?'

Wat deed hij met Casanova (1976)? Om te beginnen werd het niet Mastr­oianni maar een zwaar toegetakelde Donald Sutherland - valse neus en kin, opgehoogd voorhoofd. En wat hij in de studio met Venetië uithaalde tartte alles, de lagune werd gevuld met zachtjes opbollende vuilniszakken en seks werd teruggebracht tot een excercitie op muziek van een speeldoos, waarop een mechanische 'tove­rvogel', van Nino Rota ('vogelen' staat voor seks) steeds z'n hallucinante deuntje herhaalt.

 'Een sinistere Pinocchio.'

 Toch gaf Fellini soms toe dat hij zich kon vereenzelvigen met de grote verleider. Niet als liefhebber van vrouwen, maar als een man die niet in staat is van ze te houden, omdat hij meer houdt van zijn eigen fantasiebeelden.

 Vrijdag in de Avonden meer over Fellini.

Tags: