Begin april komt er in Den Haag een nieuwe tentoonstelling van Andrea Freckmann. Of beter gezegd, een voorsteling. Want bij haar gaan schilderen en theater hand in hand. Zelf speelt ze duchtig mee.
Vanmiddag zag ik waar ze mee bezig is. Er zit veel Commedia dell'arte in, de klassieke Italiaanse theatervorm waarin min of meer vaste personages improviseren op de oerthema's van de menselijke omgang, van meester-knecht tot de leraar-leerling en de liefdesgeschiedenis.
En onvermijdelijk ook haar eigen leven, waarin vaste ingrediënten als de hond onder het driepotige tafeltje tot het hobbelpaard, de man en de reuzenvaas, haar eerste aankoop toen ze uit Dortmund in Nederland belandde. De voorgeschiedenis, het Duitse dorp met zijn kerkje krijgt als zetstuk een plaats en zelf zie je haar ih in landelijke dracht als dat zo uitkomt.
Vanmiddag zag ik haar bezig met het beschilderen van de speelvloer van de klassieke vier bij drie meter voor haar hoogstpersoonlijke Commedia dell'arte waar alles z'n plaats heeft. De aardige personages komen volgens de regels van links, de booswichten van rechts.
Zelf is ze voorlopig de enige actrice, maar dat kan nog veranderen. Later meer.