Gijs Frieling wil wandschilderen. Het wandschilderen weer onder de mensen brengen. Het oude metier, waarbij een huis en zijn decoratie een worden. Binnen en buiten. Of andersom. Zoals in Middeleeuwse kastelen een kille winterse kasteelzaal een zomerse wei met nimfen kon worden en een plafond een hemel vol engelen.
Eens was het beschilderen met fresco’s de finishing touch in de bouw. Soms bij kerkrestauraties worden nog stukken ervan teruggevonden. Er zijn restanten zoals op de prachtige pilaren van de Nôtre Dame van Poitiers.
Maar bij ons hebben de calvinistische beeldenstormers de witkwast als wapen ingezet. Die pronk en prots waren gode onwelgevallig, weg ermee.
Wie de beschilderde etage van het museum in Oss kent weet hoe Frieling en zijn ploeg muren de geschiedenis kunnen laten vertellen.
Gijs ontvlucht al jaren de 'laboratorium-achtige omstandigheden' van het museum. En vervlecht kunst met omgevingen.
En nu, in galerie S1 in de Amsterdamse Lindenstraat is een vervolg te zien, waaraan dit vooraf ging. In 1999 werd de ruïne van een kapel in de wijngaard van La Morra, waar de Barolo vandaan komt, bij Alba in Piemonte gerestaureerd. De gepleisterde gevels werden beschilderd door de fameuze Amerikaan Sol Lewitt. Niet mis. Gijs Frieling nam deze beschildering als voorbeeld en zie!
Wie een oude schuur of een kapel over heeft kan hem bellen.