Renie Spoelstra in Twenthe (2)

 Vlak voor onweer heb je het ultieme licht, zei ze tegen Herman Haverkate van de regionale krant. Dan trekt ze er op uit.

 Haar lands­chappen 'zonder specifieke ken­merken' vindt ze in Nederland maar nu ook in New Engla­nd, boven New York, waar Edward Hopper werkte, vooral bij laat zomerlicht, als de bomen zwaar in het blad staan.

 Van 's ochtends tot begin middag staat ze te werken op een ladder aan vellen van twee bij drie. Houtskool aanbrengen kost kracht, nog afgezien van het voortdurende fixeren. Ze doet bokstraining om in conditie te blijven. Eens had ze een assistent, die hield het nog geen uur vol. Ik kijk naar Side of the road with forest en stuit dan op Field/Anything to bring you back (2013). Erg duister.

 'Als een spons neem ik alles op, maar op een gegeven moment moet dat eruit, anders krijg je er last van. Ik vind het mooi als mensen zich afvra­gen waar kijk ik precies naar. Iets spookachtigs of iets herkenbaars?' Sluipt er toch een romantische toets in dan noemt ze ze 'Wallpaper', behang, zoals 'Towering pines' (2012).

 Morgen na 22.00 in De Avonden meer. Excuseer m'n foto's, er waren geen andere hiervan. Ga kijken.

Tags: