idem, strijkijzer
de vrije tijd van een werkend meisje (1933), spiegels (of foto's?), haarborstel

Marianne Breslauer (2)

Onbewaakte momenten' heet de tentoonstelling in het Joods Historisch Museum van de fotografe (1909-2001) die in Berlijn en Parijs werkte, net in het korte tijdgat dat de 'twenties' heet. Een voorafschaduwing van nu. De eerste 'moderne tijd'. Waar een bruut eind aan zou komen door de beurscrash in 1929 en Hitler in 1933.

Omdat het uiterlijk zo herkenbaar is vallen de verschillen eens te meer op. Waar bleef de smetteloosheid, de netheid? Er is geen troep op straat te zien, geen graffiti, zelfs de clochards liggen er netjes bij.
Breslauer heeft het haarscherp vastgelegd, de kapsels, de lichamen in zwempak, de  scheidingen opzij in het met gel gedresseerde haar. De mannenhoeden, de bubikopfjes van de vrouwen met sigarettenpijpjes op caféterrassen waar luxe open auto's voorrijden
Het heden komt dichtbij in haar series over 'het werkende meisje en haar vrije tijd'. Gemaakt met modellen, geregisseerd, dat wel: in de spiegel kijken, haar borstelen, manicuren, kleren kiezen, strijken, even rusten op haar twijfelaar en dan het koffiemalen, telefoneren, lezen en schrijven.
Alle mensen- en situatiestudies baden in het haarscherpe licht van een verloren wereld.