man gaat op in supermarkt
een in de achtergrond weggeschilderde Liu

Liu Bolin

Liu is een verdwijnkunstenaar. Hij doet dat door kameleontisch op te gaan in de omgeving.

Voor een Chinees die in Peking woonde een prachtige paradox.
Zoals ik pas nog van het Rotterdamse Exactitudes-duo leerde
wil ieder zich tegelijk onderscheiden én ergens bij horen.
Chinees zijn in Peking en je tegelijk onderscheiden lijkt onmogelijk.
Wat Liu Bolin doet is de uiterste consequentie, de meestertruc: zich onderscheiden, juist door op te gaan in het geheel. Aanpassing als rebellie.
Hij wist, zegt hij, dat hij niet paste in de Chinese samenleving. 'En ik wilde in stilte protesteren tegen de vervolging van kunstenaars. Door te laten zien in wat voor maatschappij wij leven.'
Liu had het moeilijk in Peking, in 2005 werd zijn atelier gesloten. Zijn nieuwe New Yorkse tentoonstelling heet 'De onzichtbare man'.
'Mijn klus is steeds weer een achtergrond vinden die geschikt is om in te verdwijnen. En dan stil blijven staan tot die achtergrond over mij heen is geschilderd.'