uir: Partituur
uit: E, de kunst van het weglaten..

Arthur Slenk (1)

Morgen zal ik - als de mist het toelaat - op bezoek gaan in het Kampense atelier van Arthur Slenk.

Deze zomer zag ik z'n werk in het Apeldoornse Coda Museum, Wim Brands sprak met hem in de Avonden. De collages van Arthur Slenk voeren je mee naar een wereld van zachte precisie.
Eerst wordt materiaal verzameld, dat kunnen zakken vol violette of rode snippers zijn, of uitgeknipte hoofdletters E. Daarna, soms pas na jaren leidt dat tot knippen en plakken. Morgen wil ik daar het fijne van vragen. Hoe bijvoorbeeld plakt Slenk? En met welk plaksel? 
De neus er bovenop
Zijn boekje 'E, de kunst van het weglaten' drukt zonder woorden de bezorgdheid van de kunstenaar uit over de huidige economie. Het werd gesneden en geplakt louter uit de hoofdletter E die jarenlang het beeldmerk was van het Economie-katern van NRC-Handelsblad. Die letters E gaan alle perken te buiten. De stukken vliegen er letterlijk af. 
De collage 'Partituur' is ontstaan uit het gevonden muziekpapier van een amateur-orkest, gebruikt in de jaren 1872-1940.
Slenk demonteerde de partijen, inclusief de sporen van gebruik, de slijtage. En stelde knippend en plakkend de partituur samen van een heel nieuw en alleen inwendig hoorbaar muziekstuk.