K.Michel stuurt me een stuk uit de New York Review of Books over niet-commerciële radio in de Verenigde Staten.
Het geld komt daar van giften van luisteraars, de federale overheid draagt nog maar tien procent bij. En gek genoeg, vrijwel zonder geld, bloeit intelligente publieke radio de laatste jaren volop. Naast de ultra rechtse talkradio van figuren als Rush Limbaugh - 14 miljoen luisteraars - halen publieke nieuwsprogramma's wel 13 miljoen. Radio geldt als betrouwbaarste nieuwsbron.
Maar wat daarnaast nieuwe radiovormen aantrekkelijk maakt is verteltalent, eigenheid en kennis van zaken.
Men kiest daarvoor. Als je het stuk - van kenner Bill McKibben - goed leest is de bloei te danken aan het optreden van persoonlijkheden als Ira Glass - van This American life - en zijn navolgers.
Waarom kan dat in Nederland niet?
Hier mikt alle radio, publiek en commercieel - behalve soms op Radio 1 en in verre uithoeken als radio 6 en 's avonds 5 - nog steeds op het grootst mogelijke publiek. Een klein, aandachtig publiek vinden de commerciëlen en de publieken eendrachtig niet interessant.
Is Nederland te klein voor intelligente radio? Is Nederland te klein voor intelligentie?