idem, détail
Venus, Mars en Amor, ca. 1490

Piero di Cosimo

'Venus, Mars en Cupido', geschilderd door Piero di Cosimo (1462-ca. 1521). Ik zag het pas weer in Berlijn, in de Gemäldegalerie. Wie was Di Cosimo? Tegen het einde van de jaren 1480 vestigde hij zich in Florence waar hij leefde als een zonderling en misantroop, op een dieet van hard gekookte eieren, die hij steeds per vijftig bereidde, tenminste zo beschrijft de 16de-eeuwse kunstenaarsbiograaf Vasari het.Vasari heeft trouwens dit schilderij bewaard 'als aandenken aan Piero, en zijn bijzondere invallen'.

Die zin geeft te denken, vaak loop ik te prakkizeren of een oude schilder iets nu zelf bedacht heeft of overgenomen van een collega (wiens werk best verloren gegaan kan zijn). Of dat wat een vondst lijkt voortkomt uit een traditie.
Neem dit konijn. Iemand heeft ooit eens als eerste een konijn naast een naakte man en vrouw geschilderd, als knipoog. Maar was het Piero?
Ik zoek op.
Een kunsthistoricus omschrijft: '...een langorig konijn, een symbool van seksuele excessen. De witte en zwarte vogels beneden lijken de minnaars te symboliseren: Venus en een uitgeputte en ingeslapen Mars...'

Hm. Seksuele excessen? Die brave konijnen. En deze vogels zijn duiven, professor. Wat ze doen heet in het Duits 'snavelen'.
Tja, Mars viel in slaap. Vind u 't gek?