de Raststätte vlak voor de pech
ADAC man in de Werkstätte, klus geklaard

Mannen (2)

Zo noem ik ze maar. Als je net op de Autobahn dwars tegen de waarschuwing op het dashboard in, met een temperatuur die steeds de 100 graden nadert eindelijk bij de Tankstelle Hunsrück bent aangeland, en je hebt bij de meisjes daar gevraagd naar wat te doen bij pech en een verkeerd nummer van de ADAC gekregen, dan wil je een man die weet hoe en wat.

De eerste kwam binnen per telefoon en was van de ANWB. Hij zei dat hij binnen het uur een ADAC-collega zou sturen. Intussen belde ik de volgende man, Roel Bergsma van de garage in Amsterdam. Roel was heel zorgzaam. Hij ried me aan niet te gaan rijden en op de ADAC te wachten. Wel kon ik vast koelvloeistof kopen. Er bleek 5 á 6 liter in het koelsysteem te gaan (staat niet in het instructieboekje). Een groot deel was ik kwijtgeraakt doordat het slangetje (''dat heet Slauch in het Duits'' zei Roel nog) van het expansievat was losgeschoten. Verdampt.De buitentemperatuur was nu 1 graad en het werd donker. Na anderhalf uur kwam de ADAC. Een vrachtwagen waarmee ook kon worden Abgesleppt. Een heldere jongeman in een lichtgevend jek was een halfuur met het koelsysteem bezig. Daarna bracht hij auto en passagiers naar de Werkstätte in Rheinböllen, die geheel versierd was met kerstspul. De chef kwam en vulde formulieren in terwijl een proefrit werd gemaakt., Na in totaal vier uur en vier mannen zat ik weer op de weg. Nu naar Heidelberg.Dat was gisteren. Vandaag stond ie in een garage. Morgen kijken of ie in die dag en nacht geen koelvloeistof is kwijtgeraakt.Anders onvermijdelijk nog meer mannen.