muurreclame in Parijs (ong. 1860)
karikatuur van Grandville (1844)

Walter Benjamin (3)

Buiten vaktijdschriften vind je zelden meer iets over reclame.Walter Benjamin probeert in zijn onvoltooide 'Passagenwerk' door een stapeling van korte beschouwingen, aforismen en knipsels uit populaire bladen tot tijdsbeelden te komen, die laten zien hoe mode, reclame, tentoonstellingen, woninginrichting, prostitutie, stadsverlichting, spiegels, kortom de bestanddelen van de droomstad Parijs samen de werkelijkheid van de stadsmens gaan vormen. Omstreeks 1800 begon het, en het hield nooit meer op.

De lihografie maakte affiches mogelijk (vooral vanaf ca. 1850). Elke vierkante meter en elk uur werd geld waard. Binnen, in de cafés' en winkels en buiten, op blinde muren verschenen aanprijzende teksten. Benjamin: 'De reclame is de list waarmee de droom zich aan de industrie opdringt.'En hij volgt de overtreffende trappen: een winkel is niet grootste van de stad, nee ' Les magasins du Louvre sont les plus grands magasins de l'Univers'. Je kon wakker worden je gordijnen openschuiven en bemerken dat je ramen van buiten geheel met affiches waren dichtgeplakt.