Giulio Romano - plafond in het Palazzo Te, Mantova (omstreeks 1530)
ps. twee keer klikken (de tweede keer op het kruisje rechts onderin) voor schermgroot beeld.

Schenksters (1)

Er wordt veel geschonken op renaisance-schilderijen! Mooie vrouwen staan met amforen of kruiken in één of beide handen en gieten maar. Vaak is het een kwistig uitstorten. Feestelijk hoogtepunt voor mij: het Palazzo Te in Mantova, waar de plafondschilderingen van Giulio Romano bezaaid zijn met schenksters, die water of wijn over je heen gieten.Wie zijn zij. Waarom doen ze het? Waarom keert het motief steeds terug? Sinds het me jaren terug begon op te vallen vroeg ik links en rechts eens naar de reden, maar kreeg weinig antwoord. Niet dat ik geen vermoedens heb. In Mantova maakte ik deze foto.

Van Nora Schadee kreeg ik een eerste opheldering.Ze schrijft oa. 'Rechts is Poseidon met een stroomgodin afgebeeld, die hij lijkt te roven. Al of of niet blote vrouwen met kruiken waaruit ze iets gieten kunnen vele betekenissen hebben: ze verbeelden een bron, en soms zelfs een riviertje. Volgens Alciati en dus ook Cats moet de Matigheid met kruik worden afgebeeld; de Melkmeid van Vermeer wordt daarom wel eens als een Temperantia geïnterpreteerd. (...) Met zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderijen moet je oppassen - daar kan gedoe met een kruik onmatigheid, ja in seks, betekenen, maar ook matigheid. Zo is Jan Steen haast altijd dubbelzinnig, in twee betekenissen, dat wil zeggen hij is zowel polyinterpretabel als heeft niet zelden een obscene bijbedoeling.'Nora zoekt verder..