Ellie Uyttenbroek en Ari Versluis (door mij)
Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek (door hen zelf)

Exactitudes

Ook toevallig, gisteren was ik bij Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek in de Rotterdamse studio, waar hun project Exactitudes (sinds 1994) zijn thuisbasis heeft en vandaag zie ik 'Exactitudes' op de laatste pagina van 'M', het kleurenmagazine van NRC-Handelsblad. Het is de pagina die Ari me gisteren liet zien, met meisjes in 'burlesque'-kleding, de laatste mode in Londen, waar ze net gewerkt hebben. Burlesque is een vorm van pin-up, die groot werd in de jaren '40. De laatste nog levende koningin is Mamie van Doren.

Ari en Ellie zijn de meesters van de 'dresscode' ze detecteren de kledingstijlen van deze jaren, en al wat er mee samen hangt (van haardracht tot levensstijl). Wat begon als een samengaan van fotografie en mode groeide uit tot een ontmoeting van kunst en wetenschap. Levende antropologie, hard nodig in tijden van sociale verwarring. Ooit begon het met 'gabbers', gefotografeerd voor KPN. De HEMA en Randstad deden een beroep op ze, maar ook de Franse overheid, die 'de jeugd' in beeld wilde krijgen.Het fotoboek 'Exactitudes' beleeft binnenkort zijn vierde druk. Ari en Ellie hebben nu bijna honderd studies gemaakt van meest jeugdige dresscodes, elk bestaande uit 12 studioportretten. Ik leer hoe intensief het bij het opsporen van zo'n 'Exactitude' (samengesteld uit 'exact' en 'attitude') toegaat. Grondige research, grote kennis van zaken, en vooral openheid van blik, want vooroordelen loeren overal. Hoe stellen tijdgenoten het beeld samen dat ze de wereld, en zichzelf willen tonen? Een foto is gelukt, zegt Ari, als hij samenvalt met zijn onderwerp. Een verbazende ontmoeting, maandag na 21.00 te horen in de Avonden.

Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek
Beluister fragment