''Carceri'' (2)
''Carceri'' (1)

Piranesi in Hollywood (1)

In Teylers in Haarlem zag ik 'De droom van Piranesi - Eeuwig modern design'. Een expositie die de 18de eeuwse fantast verbindt met onze tijd. Als inspiratiebron. Nu viel ik gisteren nog in een tv-serie waarin de gladiatoren me tegemoet blonken. Rome is terug. Dankzij virtuele decors - minder de kosten aan figuranten en timmerlieden - is Rome weer te betalen. Waar Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) je als vanzelf naar toe drijft is het zwart-witte Hollywood-Rome van de jaren '20.

Dat hij invloed heeft gehad op architecten, niet verbazend. Maar hij keek toch allereerst als een filmregisseur. Dat begon al bij het weergeven van de ruines van het oude Rome, die hij gebruikte als decors van een spektakelstuk, hoe indrukwekkender hoe beter.Daarna in zijn Carceri, zijn reusachtige, gefantaseerde ondergrondse kerkers. De Carceri hebben de filmgeschiedenis nooit meer verlaten. Overal waar ondergrondse gewelven raken aan labyrintische bouwsels hoog in de lucht zie je Piranesi terug. In Fritz Langs 'Metropolis', in Terry Gilliams 'Brazil', bij Harry Potter. Altijd weer de Carceri.