bescheidenheid
pictogrammatica

Eye opener (2)

Veel van de tekst en beeldcombinaties die in het Haagse Museum voor communicatie te zien zijn op Max Bruinsma's tentoonstelling 'Eye opener' proberen in te gaan tegen het dictaat van de alomtegenwoordige vormgeving.

Pictogrammen gedragen zich anders, urine kun je als product heel sexy de hemel in prijzen zodat de consument waarachtig en slokje overweegt.En dan is er de ideƫle reclame. Bijna zo oud als de reclame zelf. Het medium is de boodschap En zo wordt de priester een fotomodel, iets te overtuigend aangekleed. Priesters op billboards zijn geen priesters. Ook al staat er onder: 'Sinds mijn vierde jaar wilde ik naar China, maar ik en God werden het niet eens over mijn plaats op aarde.'Samenvatting van een avond praten door een copywriter.Maar, pater Oremus is 84 en bestaat, hij komt uit Nederland. Eye opener is een tentoonstelling met een ideologische inzet. Maar, kun je de duivel met z'n eigen middelen bestrijden? Zijn er andere?

Max Bruinsma
Beluister fragment