Van Winden en Nijenhuis
Kleinpolderplein, jaren '60

Diabolische Snelweg (2)

Vreemd, geanimeerd praten over - zeg gerust - de lustbeleving van het autorijden. Het zondige autorijden. Met twee Delftse ingenieurs die in oplosbaarheden denken. De brandstof, dat komt. De geluidshinder, zeker ook. Dus de afzichtelijke, kilometerslange 'Muur van Maarssen' staat er maar tijdelijk. De drukte?

Nijenhuis en Van Winden zijn ook estheten. Dat de poëtische kwaliteiten van auto en snelweg buiten boord raakten was ze een doorn in het oog. Kunst en technologie moeten weer samengaan als bij de futuristen, waar Autostrade kunstwerken waren. En Giacomo Balla (1871-1958) 'de snelheid' schilderde. In computerkunst worden kunst en techniek weer wel verzoend. Het kan.En ik denk aan de autopoëzie van Chuck Berry: 'No Money Down.' 'Nadine' of 'Jaguar and the Thunderbird.'Het ideaal is: de wereld verlaten. Waarheen? Niet speciaal ergens heen. De auto is vrijheid. 'In de snelheid zelf gaan,' noemt Nijenhuis dat. De auto montert op, verheft lichaam en geest. Onze hele wereld is toch gebouwd rond de auto? Autorijden zal weer zijn zoals God het bedoeld heeft.

Wim Nijenhuis en Wilfried van Winden
Beluister fragment