Dit raadselachtige schilderij is van de architect Jean Jacques Lequeu (1757-1825). Een naakte vrouw ligt op haar rug. Haar hoofd steekt uit een lage tunnel. Haar rechterarm houdt ze smachtend (?) omhoog, erboven is een kleine vogel te zien. Onder haar zie je tussen vier treurende vrouwenkoppen Griekse letters, die een zin weergeven in het Frans: 'Il est libre!'
De beeldtaal van de Verlichting is voor de beschouwer van nu - zeker voor mij - vol raadselen. Samen met Claude-Nicolas Ledoux (1736-1806) en Etienne-Louis Boullée (1728-1799) hoorde Lequeu bij wat men noemt de 'architecture parlante'. Verlichtingsutopisten die het goed voor hadden met de mensheid. Van geen van de drie is veel gebouwd. Hoewel ze dat zelf niet zo zagen hoort hun werk eerder tot het rijk der utopische dromen. Hun tekeningen en gravures hebben - misschien juist door de pretentie van exactheid - een surreële kwaliteit.Hun werk komt steeds weer terug. Een verwant van deze drie was de Leidse hoogleraar en kunstverzamelaar Humbert de Superville, in 1770 in Den Haag geboren uit een aristocratische Frans-Zwitserse familie. Hij ontwierp in 1835 een enorm grote liggende leeuw, bedoeld om voor de kust van Katwijk in zee te plaatsen. Het ontwerp was gesitueerd in een woeste, nachtelijke zee.Nog in 2005 werd in Leiden een muziektheatervoorstelling aan hem gewijd waaraan oa. Paul Koek en Louis Andriessen meewerkten.