Martin Bril sprak vanmorgen een taxichauffeur. Ik heb geleerd dat als een stukjesschrijver een taxichauffeur sprekend opvoert hij die vaak zijn eigen woorden in de mond legt. Nu dan, hij - de taxichauffeur, een Turk ook nog - klaagde steen en been over al die mooie vrouwen op straat. Met hun 'uitdagende décolleté's en draaiende kontjes in korte rokjes'. En zijn hormonen! Met dat warme weer!
Over de schoonheid van vrouwen wordt in serieuze bladen meest langs omwegen gepraat. Een andere omweg, die op Internet maar doorzeurt, is het onderzoek van bureau Synovate voor het blad Advertising Age.Van geen van beide had ik ooit gehoord. Maar het gaat ook om de kop 'Diep decolleté handig op de werkvloer'. Met foto. Het nieuws is dat de moderne zakenvrouw haar mannenpak aan de wilgen hangt. Zeven op de tien vrouwen zegt nu dat een diep décolleté juist handig is op het werk. Eén vrolijke verklaring hiervoor - van de onderzoekers - is dat steeds meer vrouwen te dik worden, zodat ze uit hun kleren puilen. Geloof ik niets van. Maar nu raak ik geïnteresseerd in het 'hoe'. Zolang er vrouwenkleding bestaat zijn er decolletés. Ik ga op zoek. Eerst de geschiedenis.Want inderdaad, het zakt het laatste jaar steeds maar. Wat logisch past in de toenemende elegantie van vrouwenkleding en schoeisel. Een zegen van deze jaren, niet alleen voor Martin Bril en zijn zwetende taxichauffeur.