model op de expositie
de Turbot (Tarbot)
en op de exopositie
Kwabbernoot introduceert de Fantacopter

Franquin (1)

Vlak bij de Atrebatenstraat in Brussel, waar W.F.Hermans zijn laatste jaren doorbracht ligt het Jubelpark met zijn vele musea, waaronder het Internationale Auto Museum. In de Brasserie Mérode aan de overkant heeft Hermans heel wat gebruikt. Ik zat er vrijdag ook even. En zag de aanplakbiljetten die me eerder opvielen in de stad. Een grote tentoonstelling op komst, over de striptekenaar Franquin. Maar waar? In het Jubelpark. In het Automuseum! Hier dus. Maar ja, de opening was pas morgen.

Toen vatte ik moed, kocht een kaartje en drong tussen de Bugatti's en Delages door, stapte over linten en deed tussen werklieden op ladders 'of ik erbij hoorde'. Eenmaal vroeg me een dame iets, maar opschrijfboekje, camera en accent deden de rest: 'voor een Nederlandse krant'. Die tentoonstelling is verbazend. De Brusselaar André Franquin (1924-1997) bedacht wat ik noem de 'stroomlijnstijl'. Ontstaan op het hoogtij van het moderne, van banaantafeltjes, kantoormeubel- en schemerlampvernuft. Als Citroen de DS niet ontworpen had, had Franquin het gedaan. Hij is de beste autotekenaar. Alle modellen van de jaren '50, '60 en '70 plus een aantal oldtimers komen in z'n werk voor. Ik durf wedden dat hij vaak het museum in het Jubelpark zat te schetsen. En dat is denk ik de reden dat de expositie hier in de grote hangar van 'Autoworld' wordt gehouden: wat Franquin tekende is eindelijk uitgevoerd. Je ziet een glasvezel Turbot (van Turbotractie, in het Nederlands Tarbot) op ware grootte, een echte Zwendelmobiel naast de getekende. De eenpersoons hefschroef, de Fantacopter staat er en zo door.