streepjes bij Lagerfeld
danseres van Klimt (1905)

Klimt en Lagerfeld

Jan Toorop exposeerde rond de eeuwwisseling tweemaal zijn symbolistische werken in Wenen bij de 'Wiener Secession'. Zo heeft hij Gustav Klimt beïnvloed, ga maar kijken in het Haags Gemeentemuseum.

Of dat nou zo goed was voor Klimt is een vraag die daar niet gesteld wordt. Mij lijkt van niet. Klimt was een sensuele tekenaar en schilder van vooral vrouwen. Toorop toch te zeer een Hollandse houten Klaas met mystieke aanvechtingen. Wanneer Klimt vervolgens strak gaat stileren en geen vrouwen as such meer schildert maar vrouwen als symbolische figuren vloeit het leven uit ze weg.Over beïnvloeden gesproken. Van de week zag ik Karl Lagerfeld met z'n nieuwe najaarscollectie, bij De Rode Loper van de VRT. En waarachtig, daar op de catwalk, de hoekige schouders, de los vallende kleren de invallende kopjes, waar deed het me aan denken? Aan Gustav Klimt. En aan zijn jongere volger Egon Schiele, die de symbolen weer terzijde wierp. Schiele, de meester van de halfgeklede modellen, van het afzakken en opschorten, van de kousen ver over de knie.Ik ben de eerste niet die het ziet. In 2005, tijdens de Schiele tentoonstelling in het Van Goghmuseum maakte Krisztina de Châtel al een choreografie geïnspireerd op de schilderijen van Egon Schiele. Maar stel je voor, Schiele op een catwalk.