de meester

Youtube

Verbaasd was ik niet toen Google vorige week Youtube (32 miljoen maandelijkse bezoekers) overnam voor 1,65 miljard, ook al maakte Youtube geen winst. Sinds Wim de Bie me erheen stuurde heb veel tijd zoek gebracht met de amateurfilmpjes daar, gestolen of niet. Neem het doodernstige 12-jarige Japannertje dat de 50 jaar oude Ventures-hit 'Walk do not run' speelt op de elektrische gitaar. Entourage: een zeer Japanse erker.Intussen verdwenen.

En nu zag Maurice Woestenburg de digitale update van het schoolbord. Uitgevonden bij het Massachusetts Institute of Technology. Meester voor het bord met een krijtje dat alles kan.Vraag: waarom stuurt iemand voor niks z'n mooie dingen naar Youtube? Niet uit winstbejag. Ik vrees, beste misantropen, beste predikers van 'de mens is de mens een wolf' dat ze het doen uit aardigheid, voor de gezelligheid. En om aandacht te vragen. Om Marijnissen, Rutte en Bos kom je voorlopig nog makkelijk heen. Natuurlijk ziet Google er advertentiegeld in. Maar of dat er uit komt betwijfel ik. Ook op Internet bestaan grenzen van reclametolerantie.