meesterlijke duivenstront! maar wie is zij?
bekroonde Moeder Gods

Stilstand

Wat hou ik van levende standbeelden, wat bewonder ik hun kunst der roerloosheid. Maak mij gastconservator en ik zet er een Stedelijk Museum mee vol. Ook op de koffiepauzes verheug ik me. En het staren van op hun beurt steeds roerlozer wordende toeschouwers.

'Ze knipperde met haar oog.'Uniek protest tegen de dwang der beweging. Ik zou er een folder bij kunnen schrijven, met zinnen als: 'in de stilstand bedwingt de kunst de tijd en de dood'. Of voor mijn part: 'Kunst moet niet bewegen.' Of: 'Kunst construeert de eeuwigheid.' Zover is het nog niet. Voorlopig was er een Wereldkampioenschap. In Arnhem, afgelopen weekeinde. Eerste prijs: de Piƫta van de Franse Sophie Malraye. Dolgelukkig draafde de Moeder Gods door de straten van Arnhem, zich niet realiserend dat ze met haar vreugdedans al haar bewegingloze werk in een klap vernietigde. Hoe zou je bewegingloosheid verder nog kunnen uitbeelden? Ik raadpleegde A.. Die begreep meteen wat ik bedoelde. Het liefst zou hij ter gelegenheid van mijn tentoonstelling, die hij 'Lof der stilstand' doopte een tv-kanaal openen met louter zwart-witte beelden uit parkeergarages. Beton. Neon. Met soms een man in beeld, opeens van links. Waar loopt hij heen? Wat zit er in de tas die hij uit zijn kofferbak haalt? Nooit zul je het weten.Weg met de doodsangst dat de kijker zich zal gaan vervelen. Stilstand!Ik denk aan Michel van de Waart, die stilstaande portretten van oude mensen filmt. Hij zegt tegen ze 'u moet stil zitten voor de foto'. En dan filmt hij hun stilstand in beweging.Mensenlevens zie je oprijzen, uit de beweging van een wenkbrauw, het trillen van een ooglid, een mondhoek.