Lisette Pelsers (2)

 Ik klaag over de 'audiotours' in musea. Verwarring van de zintuigen. En wat als er nu niks anders is?

 Hoe kan ik nu tegelijk ingespannen kijken naar een schilderij en oplettend luisteren naar een al te deskundig stemgeluid. Zelf gebruikt ze ze ook nooit, zegt Lisette Pelsers, nieuwe cheffin van Kröller-Müller, maar 90% van de bezoekers heeft ze graag.

Ze is verknocht aan kunstenaars, verknochtheden die vaak een leven lang duren. Veel beeldhouwers. We praten over aanraakbaarheid, zeker een gepolijste Brancusi vraagt om vingertoppen, maar vaak mag het niet. Al leerden haar jaren in het Rijksmuseum Twenthe dat bezoekers, ook kinderen, voorzichtig zijn in de buurt van kunst. Ouders hoeven niks te zeggen.

Geldgebrek is er, en maakt vindingrijk. Kröller-Müller herbergt een deel van het Van Gogh-verhaal, maar het moet beter verteld worden, vindt ze. Liefst zou ze bv. met crowd funding - zoals het haar in Twenthe lukte met Gainsborough - een Brancusi kopen voor het Kröller-Müller. Per 1 maart gaat ze in de slag. Morgen, dinsdagavond is ze te horen in de Avonden.

Tags: