De stoomtrein kwam pas laat de beeldende kunst binnen. William Turner was de eerste, leer ik met z'n 'Rain, steam and speed' (1844) waarop de Great Western Railway die de Thamesbrug over gaat.
Claude Monet begon pas in de jaren '70 met treinen. In 1877 mocht hij in het Parijse Gare St.Lazare schilderen. Twaalf doeken, waarop hij vooral de zonval op de stoomwolken probeerde vast te leggen. Hij liet treinen soms zelfs wachten omdat het licht een halfuur later beter zou zijn. Het spoorpersoneel werkte mee, ontruimde perrons en propte de locomotieven vol kolen om ze de extra rook te laten uitspuwen die Monet nodig had.
In Nederland was ene Verschuur (1848) misschien de eerste, de serieuze Haagsescholers waagden zich er niet vlug aan. Zijzelf en de kunstkopers vonden stoomtreinen in landschappen maar ontsierend.
ps. Marten Hogeweg signaleert een 'Landschap met trein' geschilderd door A. Schelfhout in 1846 nabij Leiden. En ja, 'Door het klassieke, Hollandse vergezicht trekt een ijle rookpluim, de trein is nauwelijks zichtbaar in het dunbevolkte land. De kalme tred van de paarden voor de hooikar wordt kortstondig overstemd door het gesis en geratel van de stoomlocomotief.