De zinnebeelden van Hildo Krop

 Wat me bij Hildo Krop het meest verbaast zijn z'n titels.. Ik weet dat de 19de eeuw rijk was aan Vrouwen Justitia en andere zinnebeeldige figuren, maar dit.

 Hij zag veel in de Romaanse beelden die hij kende oa. uit Autun en Moissac. Maar hoe kwam hij van de kruisiging tot het verbeelden van zoiets als 'De geboorte van de daad', zoals te zien in de P.L.Takstraat. Of 'De menselijke energie', even verderop, op een andere school. Of 'Overvloed': een mannenfiguur die een enorme hoeveelheid fruit torst en onder zijn knieën drie slangen in bedwang houdt?

 En wat te denken van 'De onbevangenheid der mensen tegenover het leven' - een dertien meter hoge brugpijlerbekroning bij het Muzenplein. Een steigerend paard met tussen de voorbenen een klein meisje. Symbolisme. En tja, bezwijkt ze straks onder 't animale geweld? Las Krop Freud? 

Tags: