het huis..
'Daddy'

Nathaniel Mellors (2)

'Ourhouse', ons huis, heet de installatie van Mellors in de Haarlemse Hallen. Een nog onvoltooide soap op film en drie robots, of beter 'talking heads'.

Waarom blijf ik kijken naar 'Ourhouse', zoals ik eindeloos tv kan kijken zonder te weten waarom? Kennelijk ben ik verslaafd aan wat het medium opwekt: hoe zou het verder gaan, hoe zou het aflopen?
Kunstenaars worden steeds vaker cineast. Mellors maakt technisch en dramatisch volwaardige films, hij zal wel moeten. Alleen ontwrichten, zoals Wim T. Schippers deed, helpt niet meer.
Het lukt hem, ik wilde mee met de Ourhouse-figuren, dat merkwaardige moederloze gezin met z'n intellectuele dwingeland van een vader. Hoe gaat Mellors om met tv?
Hij kreeg de opdracht voor het slot van een BBC-serie over de Culturele Geschiedenis van Groot Brittannië door de eeuwen heen.
Hij maakte een siliconenmasker van presentator David Dimbleby - de man die in Engeland op tv de wereld uitlegt - waarna diens hoofd vanuit de Middeleeuwen door de tijd heen wordt gegooid. Het valt eindeloos door de wolken en landt in de Thames waar de echte Dimbleby aan de wallekant staat en z'n eigen hoofd opraapt - zie Youtube.
En het gebruikt om ons uit te leggen hoezeer kunst veranderd is in de laatste eeuw.

Morgen na 22.00 in de Avonden meer.