Friso Lammertse in Boijmans
Christus en de overspelige vrouw, gekocht door Hermann Goering..

Han van Meegeren (2)

Vanmiddag rondgelopen op de tentoonstelling met Friso Lammertse. En allereerst gevraagd naar de veranderlijkheid in het kijken naar kunst.

En naar het 'hoe kon dit gebeuren', waarvan het zaaltje vervuld is.
Van Meegeren heeft met z'n Emmaüsgangers knap ingespeeld op wat men in zijn tijd graag zag, waar men op zat te wachten.
Vermeer was - na Rembrandt en Frans Hals - al wel bekend, maar er mankeerde volgens de kenners toch iets aan z'n werk. Wat? Het zal de 21ste eeuwer bekend voorkomen: het gevoel, de ziel. Er 'gebeurde niks' bij Vermeer.
Friso laat me zien hoe slim Van Meegeren in z'n vervalsingen een mix maakte van Rembrandt (gevoelsschilder bij uitstek) en de vroege Vermeer.
Hoe hij alvast de Vermeerkleuren geel en blauw gebruikte, zodat kunstcritici er een vooraankondiging in konden zien van zijn latere werk.
We spraken over de ziel van de bedrieger. 
Wat gaat er om in de maker van een geslaagde, wereldberoemde vervalsing als de Emmaüsgangers?
Acht jaar lang moet Van Meegeren hebben aangezien - hij was rijk bezat een villa aan de Côte d'Azur, een jacht, hoe - bijna - iedereen er in trapte. Alleen niemand wist dat hij...

Friso Lammertse
Beluister fragment