Gisterenavond kwam uit de Amsterdamse galerie MasterS in de Eerste Jan Steenstraat 131 'strobelight', harde muziek. Dit moest wel de aangekondigde expositie van Jonas Staal zijn.'Empathy' is een soort verhoorruimte, annex martelkamer naar het voorbeeld van Guantanamo Bay. De bijbehorende tekst bevat ook een uitgelekt verslag van martelpraktijken op 'Gitmo'.
Martelen zonder aan te raken, hoe doe je dat? Harde muziek en 'strobelights' (permanente 'lichtflitsen') ontregelen je systeem. Maar, de ontregeling die - slaapgebrek - bij een gelovige moslim als een marteling werkt kan voor een westers uitgaanstype puur amusement zijn. In hun uitleg brengen Staal en Vincent van Gerven Oei die diepe ironie aan het licht. Bevrijdende rockmuziek, symbool van het Westen, als een vorm van terreur.Voor wie het even kwijt was, Jonas Staal (26) werd door de rechter vrijgesproken van bedreiging met de dood van Geert Wilders. Er was zes maanden voorwaardelijk en een taakstraf van 240 uur tegen hem geƫist. Jonas had twee jaar geleden in Den Haag en Rotterdam herdenkingsmonumenten gemaakt, zoals je ze ziet voor slachtoffers van geweld. Met bloemen, kaarsjes, beertjes en foto's van Wilders (maar ook van Verdonk en Balkenende). Met die altaarachtige installaties wil hij zeggen dat het onderscheid tussen de boodschapper en boodschap vervaagt. Volgens hem een gevolg van het populisme in de Nederlandse politiek, ingezet door Pim Fortuyn. Het Openbaar Ministerie is in hoger beroep gegaan.