rook is al zichtbaar aan de voet. een seconde later verheft zich het betonskelet en vliegt ten hemel.
de sloopploeg eet
dialoog, let op het beton op de achtergrond

Still life

Waarom heet die film zo?Je zou denken nergens meer bedrijvigheid dan bij de bouw van de Drieklovendam in de Jangtze, die China ingrijpend zal veranderen - godweet welke ecologische rampen eruit zullen voortvloeien. Maar aan het eind weet je dat zoveel beweging gelijk staat aan stilstand. Omdat hij er voor de mensen niet toe doet. Die zijn met heel andere dingen bezig. Kortweg, ze zoeken elkaar.

Dit is een betonfilm. Steeds zie je de majestueuze bergen met betonkarkassen erop, die worden gebouwd of juist gesloopt - het verschil vervaagt. Het landschap verandert, loopt onder. Maar het gaat zo langzaam als de wijzers van de klok die je ook nooit op bewegen kunt betrappen. Op een muur staat een streep met het getal 165,3, ver boven de hoofden van de slopers. Zo hoog zal eens het water staan. Maar wie maakt dat nog mee?Een man zoekt vrouw en dochter, een vrouw zoekt haar man. Daar gaat het om.Ik denk dat dat de grote verdienste is van maker Jia Zhang-ke: hij reduceert de grootste bouwkundige onderneming in de Chinese geschiedenis tot een stilleven. Dat wordt prachtig geïllustreerd door het ene krankzinnige, surrealistische moment in de film: een betonskelet - het lijkt wel een kunstwerk - dat achter de dialogen staat - stijgt zonder dat iemand het merkt opeens, 's nachts ten hemel, wordt gelanceerd als een raket. Weg is het.