'Achterland' (2006)
De Broersens (1)
De Broersens (2)

Broersen en Lukács (2)

Zondag 12 november was ik in de tijdelijke vestiging van het Stedelijk Museum in Den Bosch. In een oude fabriek achter het station. 'Bij de metalen huizen' zoals een vriendelijke dame wees.

Daar is tot 7 januari 'Post Horizon' te zien, van Persijn Broersen en Margit Lukács. Vier dingen. Prime Time Paradise uit 2004 is er weer, hun behandeling van onze manier van (televisie) kijken. Die kijk komt nu terug in het nieuwe 'Achterland', een diavoorstelling, waarbij foto's steeds in elkaar vervloeien. Landschappen waarin zich - eens - nieuws heeft afgespeeld, maar nu, na fotomanipulatie, zonder dat nieuws. Gemaakt uit de krantenfoto's die ze al jaren verzamelen. Hallucinerende beeldopvolgingen. Net als bij Prime Time Paradise slagen Broersen en Lukács er in je hun tempo op te leggen, je geest te vertragen. 'Post Horizon' is een tekeningen-collage, een verzameling structuren uit cultuur en natuur, zeg een hangende horizon.En dan 'De Broersens', het filmportret van een Noord-Hollandse familie, dat vertoond wordt op vier wanden. De Broersens komen letterlijk op je af. Ze sluiten de kijker in, met hun gesloten bestaan in Nieuwe Niedorp, waar 'gezelligheid' het hoogste goed is. De Broersens. Hollandse helden van de maakbaarheid, gemaakte levens in een gemaakt landschap. En geleidelijk komen, heel geraffineerd, de grenzen van die maakbaarheid in zicht. En is er tragiek in Nieuwe Niedorp.

Persijn Broersen en Margit Lukács
Beluister fragment