Nogeens de 74 tekeningen en aquarellen, de 20 beelden, waarvan het echtpaar Singer de meeste al verzamelde in jaren '20 en '30.
Tot me laten doordringen hoe Rodin de 19de eeuwse poses verving door zijn eigen momentopnamen - 'lelijke houdingen bestaan niet, wel slechte kunst' - van het vrouwenlijf in beweging, dat seks wil. Geen twijfel mogelijk, dat is de spil waar het bij hem om draait.
Hoe ie het deed? Hij hield het potlood of penseel onafgebroken aan het papier. Keek nooit naar z'n pen of op het blad. Behield z'n greep op het onderwerp tot ie het in z'n vingertoppen voelde. En was daarin de leermeester van zijn atelier-buurman Matisse en het voorbeeld voor Klimt, Schiele, Picasso.
In 1899 barstte het los, hij exposeerde in Brussel, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam. Er werd lovend geschreven over z'n beelden en foto's. Over de tekeningen zweeg men. Tijdens een wandeling met een vriend zei hij: 'De mensen zeggen dat ik te veel aan vrouwen denk'. Waarop de vriend beleefd wilde tegenwerpen 'wat een onzin', maar Rodin voortging: 'En toch, wat is er tenslotte belangrijker om over na te denken.'
Maandag na 22.00 in de Avonden meer..