De droomvrouwen van Mela Yerka

 Vanmiddag op Art Rotterdam kon ik een extra stap buiten de tijd zetten. Ik ontmoette de vrouwen van de Poolse schilderes Mela Yerka, overgekomen uit Londen.

 Ze studeerde in 2011 af van het Central Saint Martins College of Art en schildert - onder meer - 19de eeuwse vrouwen die haar boeien. Even verderop hing Emo Verkerk. Ze leken wel famil­ie. Hier zie je haar met Rachel Felix (2014).

 Mela Yerka kiest karakters die zoiets ongrijpbaars als 'cultuur' bepalen, zegt ze. De onvoorspelbare en oncontroleer­bare kracht die mensen richting geeft. Die macht heeft over ons leven van alledag.

 Zo verdiepte ze zich in de gruwelen van de sprookjes van de gebroeders Grimm en hun invloed tot vandaag. En daarna in de vrouwelijke archetypen uit de 19de eeuw die ze nu schild­ert, minnaressen van beroemde mannen, met hun seksuele netwerken.

 Als een vorm van emancipatie en vrouwelijke invloed. Neem deze twee:  Rachel Felix was een veelgeprezen klassieke actrice van Zwitserse komaf met in Parijs vele minnaars, onder wie Napoleon de Derde. Ewelina Hanska was getrouwd met Balzac, had na diens dood vele minnaars en eerder al een relatie met Victor Hugo.

 Mela Yerka strooit gewoonlijk wat marmergruis over haar schilderijen. Dat het zacht glanst. Ze was niet in Rotterdam Vandaar deze foto.

 In de stal van de Londense galeriste Maria Stenfors trof ik alleen een Engelstalig meisje. Zo druk als het verderop was, zo stil was het bij haar, of ze een geheim bewaarde.   

Tags: